bip gmina kampinos

Artykuł archiwalny

2009-06-24 15:02:19

Rejestracja działalności gospodarczej


Wymagane dokumenty:
1. EDG-1 – WNIOSEK O WPIS do ewidencji działalności gospodarczej
(druki do pobrania poniżej - ZAŁĄCZNIKI)

Jest to druk uniwersalny, który służy do:
- wpisu do ewidencji działalności gospodarczej
- zmian w ewidencji działalności gospodarczej
- wpisu informacji o zawieszeniu działalności gospodarczej
- wpisu informacji o wznowieniu działalności gospodarczej
- zawiadomieniu o zaprzestaniu działalności gospodarczej


Termin załatwienia sprawy:
Niezwłocznie – max. do 7 dni.

Jednostka odpowiedzialna:
Inspektor ds. działalności gospodarczej, spraw wojskowych i OC
Ryszard Antosik
pok. 6, tel. (022) 725 00 40 w. 21
e-mail: kryzys@kampinos.pl

Tryb odwoławczy:
W przypadku odmowy dokonania wpisu do ewidencji działalności gospodarczej wydana zostaje decyzja administracyjna, od której stronie przysługuje prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Warszawie za pośrednictwem Wójta, w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.

JEDNO OKIENKO - nowe zasady ewidencji działalności gospodarczej
 Z dniem 31 marca 2009 roku weszły w życie nowe przepisy dotyczące rozpoczynania oraz rejestrowania działalności gospodarczej. Obecnie osoba fizyczna rozpoczynająca działalność gospodarczą składa jeden wniosek o wpis do ewidencji działalności gospodarczej tylko w Urzędzie Gminy.Pięciostronicowy wniosek można pobrać w Urzędzie Gminy, jest on również dostępny na stronie internetowej Ministerstwa Gospodarki www.mg.gov.pl, w zakładce  - jedno okienko. Znajduje się tam również instrukcja jego wypełniania oraz poradnik z zakresu tzw. jednego okienka.

Wypełniony wniosek należy złożyć w Urzędzie Gminy. Urząd wydaje niezwłocznie zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności i doręcza go przedsiębiorcy.
Złożenie wniosku i wydanie zaświadczenia o wpisie nie podlegają żadnym opłatom. Po wydaniu zaświadczenia to Urząd Gminy, a nie przedsiębiorca wykonuje dalszą procedurę rejestracji firmy tj. przesyła dalej wniosek wraz z zaświadczeniem o wpisie do Urzędu Skarbowego, Urzędu Statystycznego i Zakładu Ubezpieczeń Społecznych lub Centrali KRUS. Stosowne decyzje z tych Instytucji przedsiębiorca otrzyma pocztą. Dlatego, wniosek w formie papierowej powinien być wypełniony wyraźnie, literami drukowanymi i bez skreśleń, bowiem wniosku nie przyjmą Urząd Skarbowy, Urząd Statystyczny i ZUS/KRUS. 

W wyniku zmiany klasyfikacji Polskiej Klasyfikacji Działalności do końca bieżącego roku trwa przerejestrowywanie już działających firm z PKD 2004 na PKD 2007.
W związku z powyższym, wszyscy przedsiębiorcy zarejestrowani  w Urzędzie Gminy, a nie posiadający na Zaświadczeniu o wpisie numerów PKD 2007 proszeni są o złożenie wniosku o zmianę w ewidencji. Jest to ten sam pięciostronicowy wniosek, na którym rejestruje się działalność gospodarczą, zawiesza, wznawia działalność i wyrejestrowuje.

Decyzji o przerejestrowaniu na PKD 2007 prosimy nie odkładać do ostatniej chwili.
Przeklasyfikowanie nie dotyczy osób, które posiadają zaświadczenia o wpisie do ewidencji lub zaświadczenia o zmianie we wpisie wydane przez Urząd Gminy po 1 stycznia 2008 roku.  

INFORMACJE DODATKOWE
1.
Ewidencję działalności gospodarczej prowadzi gmina właściwa dla miejsca zamieszkania Przedsiębiorcy, miejscem zamieszkania jest miejscowość, w której przebywa przedsiębiorca z zamiarem stałego pobytu.
2.
Dla zachowujących miejsce stałego pobytu poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej:
1) obywateli polskich,
2) obywateli państw, o których mowa w art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodziedziałalności gospodarczej (Dz. U. Nr 173, poz. 1807, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą",
3) obywateli państw, z którymi Rzeczpospolita Polska zawarła umowy międzynarodowe, októrych mowa w art. 13 ust. 3 ustawy- podejmujących działalność gospodarczą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, właściwośćmiejscową gminy dla celów ewidencyjnych określa się według głównego miejsca wykonywania tejdziałalności na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
2a.
Ewidencja działalności gospodarczej jest jawna i dane osobowe w niej zawarte nie podlegająprzepisom ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2002 r. Nr 101, poz. 926 i Nr 153, poz. 1271).2b.Wniosek o wpis oraz zmianę wpisu do ewidencji działalności gospodarczej nie podlega opłacie.
2c.
1) Wójt, zwany dalej "organem ewidencyjnym" dokonuje wpisu do ewidencji działalności gospodarczej.2) Wniosek o wpis do ewidencji działalności gospodarczej zawiera:
1) oznaczenie przedsiębiorcy oraz jego numer ewidencyjny PESEL, o ile taki posiada,
1a) numer NIP przedsiębiorcy, o ile taki posiada,
2) oznaczenie miejsca zamieszkania i adresu przedsiębiorcy, a jeżeli stale wykonuje działalnośćpoza miejscem zamieszkania - również wskazanie tego miejsca i adresu zakładu głównego, oddziału lub innego miejsca, o którym mowa w art. 11 ust. 1,
3) określenie przedmiotu wykonywanej działalności gospodarczej zgodnie z Polską KlasyfikacjąDziałalności (PKD2007 i PKD 2004),
4) wskazanie daty rozpoczęcia działalności gospodarczej,
5) numer telefonu kontaktowego i adres poczty elektronicznej, o ile przedsiębiorca posiada.
3.
Organ ewidencyjny dokonuje wpisu do ewidencji działalności gospodarczej niezwłocznie pootrzymaniu podpisanego wniosku i z urzędu doręcza przedsiębiorcy zaświadczenie o wpisie.
4.
Wniosek o wpis do ewidencji działalności gospodarczej jest jednocześnie wnioskiem o wpisdo krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej (REGON), zgłoszeniemidentyfikacyjnym albo aktualizacyjnym, o którym mowa w przepisach o zasadach ewidencji i identyfikacjipodatników i płatników, zgłoszeniem płatnika składek albo jego zmiany w rozumieniu przepisów osystemie ubezpieczeń społecznych albo zgłoszeniem oświadczenia o kontynuowaniu ubezpieczeniaspołecznego rolników w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników. Nie dotyczy tosytuacji, gdy wniosek dotyczy zmiany danych nieobjętych wpisem do ewidencji działalności gospodarczej.
5.
Dane z wniosku o wpis do ewidencji działalności gospodarczej, organ ewidencyjny niezwłocznie, nie później niż w ciągu 3 dni od dnia dokonania wpisu, przesyła do wskazanego przez przedsiębiorcę naczelnika urzędu skarbowego, właściwego urzędu statystycznego oraz właściwej jednostki terenowej Zakładu Ubezpieczeń Społecznych albo Centrali Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego wraz z kopią zaświadczenia o wpisie w ewidencji działalności gospodarczej.
6.
Jeżeli przedsiębiorca składający zgłoszenie o dokonanie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej nie ma nadanego numeru NIP, organ gminy przesyła zgłoszenie płatnika składek w rozumieniu przepisów o systemie ubezpieczeń społecznych albo zgłoszenie oświadczenia o kontynuowaniu ubezpieczenia społecznego rolników w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników po otrzymaniu od właściwego naczelnika urzędu skarbowego nadanego numeru NIP i uzupełnieniu wniosku o ten numer.
7.
Wniosek o wpis do ewidencji działalności gospodarczej może być przesłany na adres właściwego urzędu gminy listem poleconym. W takim przypadku wniosek opatrzony jest własnoręcznym podpisem wnioskodawcy, którego własnoręczność poświadczona jest przez notariusza.
8.
Wniosek o wpis do ewidencji działalności gospodarczej przedsiębiorca może złożyć również w wersji elektronicznej za pośrednictwem formularza dostępnego na stronie internetowej urzędu gminy.Jeżeli wniosek został podpisany podpisem elektronicznym, stosuje się odpowiednio przepisy oinformatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.
9.
Jeżeli wniosek o wpis do ewidencji działalności gospodarczej nie został podpisany podpisem elektronicznym, organ gminy zawiadamia przedsiębiorcę o terminie i miejscu podpisania wniosku, niepóźniej niż w terminie 3 dni roboczych od złożenia wniosku lub wskazanej we wniosku daty rozpoczęcia działalności gospodarczej. W takim przypadku dniem złożenia wniosku jest dzień, w którym przedsiębiorca wniosek podpisał.
10.
1. Wpisowi do ewidencji działalności gospodarczej podlega informacja o zawieszeniu wykonywania działalności gospodarczej oraz o wznowieniu wykonywania działalności gospodarczej.
2. Przedsiębiorca, który zamierza zawiesić wykonywanie działalności gospodarczej w rozumieniuprzepisów ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, jest obowiązany dokonać zgłoszenia do ewidencji działalności gospodarczej informacji o zawieszeniu wykonywania działalności gospodarczej.
3. Przedsiębiorca, który zamierza wznowić wykonywanie zawieszonej działalności gospodarczej jestobowiązany dokonać zgłoszenia do ewidencji działalności gospodarczej informacji o wznowieniuwykonywania działalności gospodarczej.
4. Zgłoszenie informacji o zawieszeniu wykonywania działalności gospodarczej powinno zawierać:
1) oznaczenie przedsiębiorcy oraz jego numer ewidencyjny PESEL, o ile taki posiada;
2) oznaczenie miejsca zamieszkania i adres przedsiębiorcy;
3) wskazanie okresu, na jaki następuje zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej.
5. Do zgłoszenia, o którym mowa w ust. 4, przedsiębiorca dołącza oświadczenie o niezatrudnianiupracowników.
6. Zgłoszenie informacji o wznowieniu wykonywania działalności gospodarczej powinno zawierać dane, o których mowa w ust. 4 pkt 1 i 2.7. Zgłoszenie informacji o zawieszeniu wykonywania działalności gospodarczej oraz informacji owznowieniu wykonywania działalności gospodarczej jest zwolnione z opłat.11Organ ewidencyjny wydaje decyzję o odmowie wpisu, jeżeli:
1) zgłoszenie dotyczy działalności gospodarczej nieobjętej przepisami ustawy,
2) zgłoszenie zawiera braki formalne, które mimo wezwania nie zostały usunięte w wyznaczonymterminie,
3) prawomocnie orzeczono zakaz wykonywania określonej w zgłoszeniu działalności gospodarczejprzez przedsiębiorcę.
12.
1. Przedsiębiorca jest obowiązany zgłaszać organowi ewidencyjnemu zmiany stanu faktycznego i prawnego odnoszące się do przedsiębiorcy i wykonywanej przez niego działalności gospodarczej, w zakresie danych zawartych w zgłoszeniu, o którym mowa w art. 7b ust. 2, powstałe po dniu dokonania wpisu do ewidencji działalności gospodarczej, w terminie 14 dni od dnia powstania tych zmian, a także informację o zaprzestaniu wykonywania działalności gospodarczej. Do zgłoszenia zmian stosuje się odpowiednio przepisy art. 7b ust. 1-3 oraz art. 7c.
1a. Do zmian, o których mowa w ust. 1, stosuje się odpowiednio przepisy art. 7b.
2. Zmiana miejsca zamieszkania przedsiębiorcy podlega wpisowi przez organ ewidencyjny, który byłwłaściwy przed zmianą. Po dokonaniu zmiany wpisu organ ewidencyjny dotychczas właściwy przesyłazaświadczenie o wpisie do organu właściwego ze względu na nowe miejsce zamieszkania przedsiębiorcy. Właściwy organ ewidencyjny dokona z urzędu wpisu przedsiębiorcy do prowadzonej ewidencji działalności gospodarczej.
13.
1. Wpis do ewidencji działalności gospodarczej podlega wykreśleniu w przypadku:
1) zawiadomienia o zaprzestaniu wykonywania działalności gospodarczej,
2) jeżeli po dokonaniu wpisu wystąpią okoliczności, o których mowa w art. 7c pkt 1 i 3,
3) wpisania do rejestru przedsiębiorców spółki handlowej powstałej z przekształcenia spółkicywilnej, w zakresie działalności wpisanej do rejestru przedsiębiorców,
4) zmiany miejsca zamieszkania przedsiębiorcy, o której mowa w art. 7d ust. 2,
5) niezgłoszenia informacji o wznowieniu wykonywania działalności gospodarczej przed upływem okresu 24 miesięcy od dnia zgłoszenia informacji o zawieszeniu wykonywania działalności gospodarczej.
1a. Warunkiem wykreślenia wpisu do ewidencji działalności gospodarczej w przypadku, októrym mowa w ust. 1 pkt 5, jest uprzednie pisemne wezwanie i wyznaczenie dodatkowegotrzydziestodniowego terminu na dokonanie zgłoszenia informacji o wznowieniu wykonywania działalności gospodarczej.
2. Wpis do ewidencji działalności gospodarczej podlega wykreśleniu także w przypadku, gdy organewidencyjny dokonał go z naruszeniem prawa lub dowody, na podstawie których ustalono istotne dlasprawy okoliczności faktyczne, okazały się fałszywe. W tym przypadku stosuje się odpowiednio przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego dotyczące wznowienia postępowania i stwierdzenia nieważności decyzji.
3. Wykreślenie w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, następuje z chwilą otrzymania przezorgan ewidencyjny informacji o wpisaniu przedsiębiorcy do rejestru przedsiębiorców, w części objętejprzedmiotem działalności przekształconej spółki cywilnej, przekazanej przez Centralną InformacjęKrajowego Rejestru Sądowego, na podstawie przepisów o Krajowym Rejestrze Sądowym.
4. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 4, wpis do ewidencji działalności gospodarczejpodlega wykreśleniu z ewidencji prowadzonej przez dotychczas właściwy organ ewidencyjny.
14.
Organ ewidencyjny może wykreślić z urzędu wpis zawierający dane niezgodne zrzeczywistym stanem rzeczy.
15.
1. Wykreślenie z ewidencji działalności gospodarczej następuje w drodze decyzji administracyjnej.
2. Organ ewidencyjny jest obowiązany przekazać w terminie 14 dni od dnia, w którym decyzja, októrej mowa w ust. 1, stała się ostateczna, informację o wykreśleniu przedsiębiorcy z ewidencji działalności gospodarczej urzędowi statystycznemu oraz urzędowi skarbowemu właściwym ze względu na ostatnie miejsce zamieszkania przedsiębiorcy.
16.
W sprawach nieuregulowanych w art. 7a-7g w postępowaniu ewidencyjnym stosuje się przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego.

Podstawa prawna: Ustawa z dnia 19 listopada 1999 r. – Prawo działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 101, poz. 1178 z późn. zm.)  

 

Informacje o artykule

Autor:
Zredagował(a):
Data powstania: 24.06.2009 15:02
Data modyfikacji: 29.07.2009 11:29
Liczba wyświetleń: 1322